Z prac Zespo³u Roboczego ArcelorMittal Poland S.A.

W tek¶cie poni¿ej zamieszczamy streszczenia z ostatnio odbytych spotkañ Zespo³u Roboczego z pracodawc±. Spotkania te by³y zdominowane przez tematy naliczania i wyp³acania wynagrodzeñ za grudzieñ 2012 i styczeñ 2013 oraz obs³ugê kadrowo - p³acow± naszych pracowników.

5 stycznia 2013 roku odby³o siê kolejne posiedzenie Zespo³u Roboczego którego wiod±cym tematem by³y szeroko rozumiane sprawy zwi±zane z naliczeniem wynagrodzenia za grudzieñ 2012 roku jak i szeroko rozumiana obs³uga kadrowa.

Pracodawca ju¿ na wstêpie spotkania zadeklarowa³, ¿e je¿eli którykolwiek pracownik ArcelorMittal Poland S.A. w dniu 10 stycznia 2013 roku (do pó³nocy) nie otrzyma³ przelewu wynagrodzenia na wskazany ROR to nale¿± mu siê odsetki ustawowe i przeprosiny. W zwi±zku z tym oczekuje pisemnych informacji o zaistnieniu takiej sytuacji.

Operowa³ równie¿ dwoma nowymi sformu³owaniami które mog± na sta³e zago¶ciæ w s³ownictwie wewn±trz firmy, warto je zapamiêtaæ i poznaæ ich znaczenie. Oto one:
odchylenia p³acowe - zapewne chodzi o b³êdy rachunkowe przy naliczaniu wynagrodzeñ
kolejkowanie - jak dzwonisz na infoliniê do Spó³ki WIPRO a automatyczna sekretarka mówi Ci ¿e jeste¶ 17 w kolejce, to jeste¶ kolejkowany.
Odchylenia p³acowe wed³ug Pracodawcy mog³y wynikn±æ z tzw. b³êdów operatorów, czyli prostym s³ownictwem - pomy³kami osób które wprowadza³y dane do systemu. Obecnie zbierane s± dane o przyczynach tych b³êdów. Wydaje siê zatem, ¿e Pracownicy którzy reklamowali niezgodno¶ci w wynagrodzeniu za grudzieñ 2012 roku przyczyniaj± siê do wyeliminowania b³êdów operatorów w przysz³o¶ci i ci±g³ego doskonalenia. W tym miejscu apelujemy do tych Pracowników którzy zauwa¿yli niezgodno¶ci w pozycji przelew na ROR na otrzymanych paskach p³acowych (na ka¿dym pasku z dwóch otrzymanych pasków p³acowych za dany miesi±c ma byæ identyczna kwota) o pilne poinformowanie Pracodawcy o takim fakcie w formie pisemnej, z potwierdzon± kopi± do Pracownika.

Jak poinformowa³ Pracodawca zapad³a decyzja o wygenerowaniu wynagrodzenia za styczeñ 2013 roku w dwóch systemach p³acowych. Jak w miesi±cu poprzednim ka¿dy Pracownik otrzyma dwa paski p³acowe. Przypominamy o informowaniu Dzia³u Kadr i P³ac o ewentualnych niezgodno¶ciach w formie pisemnej, z kopi± dla sk³adaj±cego pismo.

Informujemy, ¿e wszyscy którzy z³o¿yli reklamacjê/zapytanie w sprawie odchyleñ p³acowych dostan± pisemn± odpowied¼ w ci±gu 30 dni od daty wp³ywu pisma, tak zapewni³a strona Pracodawcy.

Strona zwi±zkowa bardzo krytycznie oceni³a obs³ugê pracowników na infolinii 4884. Z wypowiedzi wynika³o, ¿e obs³udze infolinii najlepiej wychodzi sprawdzenie danych pracownika.

W pojêciu szeroko rozumianej obs³ugi kadrowej mie¶ci siê równie¿ wydawanie za¶wiadczeñ, któ¿ z nich nie korzysta³. Jak stwierdzi³a strona spo³eczna za¶wiadczenia s± s³abo czytelne a czas oczekiwania na nie siê znacznie wyd³u¿y³. ¦redni czas oczekiwania na za¶wiadczenie wynosi obecnie oko³o 6 dni roboczych a zdarzy³ siê przypadek w Oddziale Huta Królewska, ¿e pracownik oczekiwa³ 18 dni kalendarzowych. Strona Pracodawcy oznajmi³a, ¿e na dzieñ dzisiejszy nie jest w stanie okre¶liæ maksymalnego czasu wydawania za¶wiadczeñ i zapewnia³a, ¿e s± one wydawane na dzieñ dzisiejszy "jak najszybciej". Nale¿y siê spodziewaæ, ¿e w ci±gu miesi±ca maksymalne terminy wydawania wszelkiego rodzaju za¶wiadczeñ zostan± okre¶lone i bêd± respektowane. Miejmy tyko nadziejê, ¿e bêdzie szybciej, sprawniej i wygodniej dla pracownika, bo przecie¿ parê lat temu niektóre za¶wiadczenia by³y wydawane prawie "od rêki".

W oficjalnym stanowisku strony zwi±zkowej czytamy. "Za niedopuszczalne i skandaliczne uznajemy ró¿nice w wysoko¶ci poszczególnych sk³adników p³acowych i wynagrodzeniach ... . (...) Zaistnia³a sytuacja spowodowa³a utratê przez pracowników jakiegokolwiek zaufania do prawid³owo¶ci i rzetelno¶ci wyliczania przez Pracodawcê ArcelorMittal Poland S.A. wynagrodzeñ za pracê. (...) Prowadzony od kilku lat proces restrukturyzacji i reorganizacji s³u¿b kadrowo - p³acowych Grupy Kapita³owej ArcelorMittal Poland S.A. doprowadzi³ do drastycznego pogorszenia dostêpno¶ci i jako¶ci obs³ugi kadrowo - p³acowej pracowników, a w niektórych obszarach - do katastrofalnych i karygodnych zjawisk, np. w obszarze wystawiania wszelkiego rodzaju za¶wiadczeñ o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, ... . (...)Pomimo naszych wielokrotnych interwencji sytuacja w powy¿szych obszarach systematycznie siê pogarsza (od stycznia 2013 roku, po wej¶ciu firmy Wipro Poland - mamy do czynienia z katastrof±), wiêc oczekujemy na natychmiastowe i zdecydowane dzia³ania ze strony Pracodawcy ... . (...)Strona Zwi±zkowa Administracyjno - Zwi±zkowego Zespo³u Roboczego ds. ZUZP jednoznacznie stwierdza, ¿e proces wdro¿enia nowego systemu SAP - HR od miesi±ca stycznia 2013 roku zakoñczy³ siê ca³kowit± klêsk± i kompromitacj± ...".

Zespó³ Roboczy w dniu 19 lutego 2013

Mo¿na krótko podsumowaæ jego przebieg. Strona zwi±zkowa stwierdzi³a, ¿e kolejny ju¿ miesi±c mamy do czynienia z b³êdnym naliczaniem wynagrodzeñ i pogorszeniem jako¶ci obs³ugi kadrowej pracowników ArcelorMittal Poland S.A. Z dyskusji mo¿na by³o wysnuæ wniosek, ¿e ilo¶æ ró¿nego rodzaju pomy³ek w naliczaniu wynagrodzeñ wzros³a a czas oczekiwania na najprostsze za¶wiadczenie znacznie siê wyd³u¿y³. W zwi±zku z tym wydaje siê, ¿e za miesi±c luty 2013 roku zostan± wygenerowane paski w dwóch systemach p³acowych. Z wypowiedzi strony Pracodawcy wynika³o, ¿e na dzieñ dzisiejszy nie mo¿na rozstrzygn±æ który system nalicza poprawnie!!!